fredag den 20. juli 2012

Starten på min nye blog.

Det er længe siden jeg har blogget, men det er ikke det jeg vil skrive om. Jeg vil skrive om, at jeg starter igen, hvad jeg vil skrive om og hvorfor og hvorfor jeg er tilbage.

Jeg har kæmpet. I 16 lange år. Følt mig anderledes, udenfor, underlig, ligegyldig. Nu ved jeg endelig hvorfor. Efter et års kamp her tilsidst, fik jeg en dianose. Autist.
Jeg forstår langt om længe, hvorfor jeg ikke kunne alt hvad alle andre kunne, hvorfor jeg altid svarede og forstod altid så anderledes. Det er fordi jeg har et handicap. Nej jeg sidder ikke i kørestol, mangler en arm, eller noget andet man kan se. Men min hjerne tænker og fungere til tider, langt anderledes, end flertallets gør.
Måske kan tingene langt om længe blive nemmere nu? Måske får jeg rent faktisk, den hjælp jeg har brug for.
Alle de skole år, hvor jeg nærmest er blevet gjort tilgrin, af selv lærene, bare fordi jeg ikke kunne det mest simple matematik, eller havde de underligste spørgsmål ting ting i dansk.
Normalt kan man opdage autisme hos folk, allerede i 2-3 års alderen, så det at jeg har kunne "skjule" det, i hele 16 år, er ret "fantastisk" sagde min psykolog.

Jeg ville gerne kunne forklare jer, som læser dette, hvordan min hjerne fungere. Det er svært, men jeg vil gerne prøve. Først vil jeg sige, at autister er lige så forskellige fra person til person, som alle "normale" mennesker er.
Okay lad mig prøve. Min hjerne tænker neget logisk, hvis man kan sige det sådan, Så eks. Religion har jeg svært ved at deltage i, eftersom at der ingen beviser er for noget af det.
Min hjerne i matematik, fungere sådan at jeg tror alt skal fungere inde i mit hovde, da mellemregningere er for lange og svære, så det er "logisk" at der burde være en nemmere måde at løse det på, eller det er jo så det jeg tror.
Det der med at tænke logisk, går ikke kun udover min skolegang, men hele min levetilstand. Hverdag tænker jeg på, at jeg bliver ældre, bliver voksen, skal stifte familie, få et arbejde osv. Men hvorfor? Jeg har en familie? Jeg har det godt her. Alt hvad jeg holder af, mister jeg alligevel på et tidspunkt. Min familie dør, jeg dør selv.
Hvad er jeg sat her for, jeg dør jo alligev el bare på et tidspunkt, og hvad sker der så? Bliver man så bare genfødt? Er der rent faktisk en himmel og et helved?
At tænke de mørke tanker ca. En gang om dagen, det er ekstremt hårdt og tageer mange af mine krafter.
Noget andet der også tager mange af mine kræfter, det er at være sammen med andre mennesker.
Største delen af jer der læser dette (håber da nogen stadig følger med) snakker emd folk, bare sådan. De siger noget, i svare, ja, sådan køre det bare, Men jeg skal analysere alt. så det her er sådan jeg tænker, når jeg har en samtale.
"okay nu snakker jeg med hende, hun smiler, hun er nok glad.... Okay hun har lige været sammen med sin kæreste, fint jamen så siger jeg da lige at det lyder godt..... Nå de havde lige en alvorlig samtale, okay nu skal jeg lige...."
Jeg håber det bare er nogenlunde lidt til at forstå. Kort sagt. Jeg tænker over hver ting jeg gør og siger.

Så nu har jeg skrevet lidt om hvordan jeg fungere.
Nu til grunden til hvorfor jeg starter her igen. Jeg starter igen, fordi jeg nu føler, at det er legalt at jeg har en anderledes tilgang/tankegang til tingene.
Så når jeg fremover skriver nogle blogs (som jeg håber jeg kommer til) Hvor de fleste nok vil tænke. "Ej sådan kan man ikke skrive" "Det der mener du vel ikke " Eller hvad nu end, altså kort sagt. Synes min mening er forkert/underlig. Så håber jeg at i måske nu, kan acceptere den lidt bedre måske. Fordi jeg bare er anderledes, jeg tænker bare anderledes, sådan er dert bare, det kan jeg ikke gøre for.
Som sidste til, så hvis der er nogen af jer der tænker, "jamen hvorfor blogge, når du selv tror at folk måske ikke vil kunne acceptere din mening, det er da dumt"
Jeg vil blogge igen, fordi jeg har brug for at komme ud med mine egne tanker om forksellige ting, og nu hvor jeg har fortalt jer alt dette, håber jeg at i måske vil forstå bare lidt, hvorfor jeg måske kan være lidt mere konkret og fast i nogle af mine blogs.
Jeg er ikke en følelsesløs person, eller en der ikke tænker vidre over tingene, tænker meget over tingene, tænker bare anderledes en flertallet og forhåbentligt kan nogen herinde måske finde det interessant.

Spørgsmål, så skriver i bare.
 

1 kommentar:

  1. Har læst lidt, af din blog. Er ked af, at høre alt det dårligt der er sket for dig. Ved ikke hvad jeg skal sige, men vil gerne læse lidet mere af din blog.Btw, håber at du har, fået det lidt bedre, nu hvor du ved grunden til du har følt dig udenfor.

    SvarSlet